Zu den Erläuterungen>
Transkription:
S.1 – Titelblatt
Der gantz Jüdisch glaub
mit sampt ainer gründtlichen vnd war-hafften anzaygunge/ Aller Satzungen / Ceremonien/ Gebetten/ Haymliche vnd offentliche Gebreüch [Gebräuche]/ deren sich dye Juden halten/ durch das gantz Jar / Mit schönen vnd gegründten Argumenten wyder iren Glauben. Durch Anthonium Margaritham Hebrayschen Leser der Löblichen Statt Augspurg/ beschriben vnd an tag gegeben.
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Argument. oder innhalt dises Büchleins.
In disem nachuolgende[n] Büchleyn/ findt man klärlich vn[d] gründtlich alle Ceremonien vnd breüch der Juden/ mitt sampt irem gantzem wochen gebet/ darin sye all tag. 100. Lobsprechunge zu Gott thundt/ Das alles durch Anthonium Margarithan/ Hebreyschen Leser in der löbliche[n] Statt Augspurg/ mit der Juden aigen geschrifft vnnd Bucher bezeüget/ Nemlich wye sye sich mit irem essen/ trincken/ geschyrren halten/ wye vnnd wenn sye fasten/ Kinder beschneyden/ Eemach[n] Schaydbrieff/ Auch wie vn wenn sy sich Tauche[n] feyrtag halten/ mitt iren todten vmbgeen/ Auch wie sye Beychetn ec. Auch was auff ire Artzet vnd Ayde zu halen sey/ vnnd zuuor gegen aynem Christen / Von iren kranckhayten vn lastern/ wye sye sich halten so es wyttert. Auch ain wenig angezaigt/ was die Kabala sey/ vnd der groß haylig name Gottes/ wölcher Tetragramaton genennt wert/ in hebreische[n] ... schäm schäl arba osyos/ Auff teütsch der nam [Name] von den Vier Buchstaben/ Auch was auff iren Thalmudt zu halten sey/ was sy für Ceremonien in ire[n] Kirchen haben/ als mit besondern klaydern/ liechter brenen Wie und wenn sye sich bewegen/ auch gar bucken
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Wie wo vnnd wenn sy Christum mit sampt allen denen die im anhangen oder glauben/ verfluchen vnd verspotten/ Auch ain wenig angezeygt/ wyder iren vnleydlichen wucher vnnd mussig gange [Müßiggang]/ Auch auf das letst ain klain gut/ war/ schrifftlich Argument/ wider iren glauben vnd hoffnung der zu kunfft ihres erdichten Moschiach [Messias] vnnd erläsers/vnnd wider haymsuchung vnd versamlung gen Hierusalem/ sonder diß als wirt mit disem Argument vnbgestossen vnd erhalten / das sye in ewigkait/ also in der gefencknus [Gefängnis] zerströwet [zerstreut] vnnd verworffen/ allen völckern zum spott vnd Exempel/ [s]ein müssen/ Wie nemlich am 5. Buch Mosi, z.8, Wölcher aber durch genad berufft wirdt/ das er den waren [wahren] Moschiach der schon kommen ist/ annimpt/ der selb ist on [ohne] zweyffel selig vnd behalten/ wie dann der selben /sey der der zeit Christi vil betufft worden seind/ das sey Got ain eer in ewygkayt Amen.
S.4
Allen gutt glaubhertzigenn Christen wünscht Anthonius Margaritha gnad/ frid vn hail vo Got/ durch vnnsern Herren Jesum Christum.
Nach dem ich vonn vilen zu dickern malen gefragt/ersucht/ vn gebette[t] worden bin/ inen anzuzeigen/ was doch die Juden jetz zu mal für eusserliche Ceremonien/ gebet/ vnd gebreuch in iren Sinagogen vnd versamlungen haben/ bin ich auß dem vn anderm aoch darzu bewegt vnd verursacht worden/ solchen mit samptt allen andern Christlichen menschen/auß götlicher bruderlicher liebe/ hierinnen zu dienen/ vnd solche auch ander dergleichenn frage/ abzustellen/ vnd zuuorauß/ diemweil ich verhoffe/ das mein nach folgend schreiben/ nutzlich vn auch etwas guts bey vile[n] schaffen werde/ vn zuuor auß bey denen die vnb die Juden wonen / hanndlen vnd wandlen / vn auch bey denen die da sprechen/ der Juden wesen sey gut/ die Juden haltten ire gesatz baß dann wir/ vnd dergleichen / hab ich auß billigkeit nit vnderlauffen künden anzüzaigen/ wz heutt zu tags/ der Juden thon vnd lassen seye/ vn
S.5
Solchs alles alle[n] Christglaubige[n] hertzen zu schreiben/ bitte alle Christglaubige hertzen/ wöllen ine[n] also mein schreibe[n] vnd dienst guttigklich befolhen lassen sein/ das ich aber das alles auff das freüntlichst thon/ vn anzaigen künde/ hab ich für mich genomen alles thon vn lassen der Jude[n]/ mit sampt irem Betbüchlin [Gebetsbücher]/ in das teütsch zubringe[n]/ wie im titel nach der lenge angezeygt/ Damit menigklich selbs lesen/ sehe[n] vn versten/ künd vn müg/ wz doch die Juden jetzo für Ceremonien vnd gebet haben vnd wiewol das sy vil gutter gebet/ lob vnd breisungen [Preisungen] zu got thund/ vnd haben/ darinn man spire[n] [=spüren] mag iren eifer zu gott/ aber wol wie Sant Paulus sagt/ nit nach der wissenheit/ darumg es auch ein vnwissent/ blind halßstark volck ist/ die gnad gottes vns durch Christum den warenn [wahren] Moschieach reichlich erzeigt/ nit erkent/ sonder ein besonde[r] gerechtigkeit angericht/ vnd der gerchtigkait gottes nit vnderthon Rom 10. Daher sy auch die geschrifft zu irer verderbu[n]g/ wie Sant Petrus sagt krimen vnd felschlich [fälschlich] außlegen/ auch darnebe[n] mit närrischen wercken/vn vergeblichen aberglaubn sich trösten/ behelffen vnd beschützen/ nach inhalt ires Thalmudts. Fürwar die Apostel habenn vns nicht vergebens gewarnet/ das wir vnns vor den Jüdichen fabeln/ fragen vn wercken hütten solle[n]/ auch Christus selbs spricht. Verbegelich eeren sy mich ec. Wie sy aber/ vnd in was gestalt sye gott eeren in yren menschen satzungen/ will ich ordenlich nach ainander anzaigenn wie im titel ver-
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-haissen/ vnd auch vilmer ander ding/ yeglichs besonder in seiner ordnung/ Zu beschreibe[n] fürgenomen [vorgenommen] habe/ Darauß verhoffe ich alle Christglaubige gut hertz hafftige/ vnd zuuorauß die obgemelten die vmb die Juden wonen/ werden ein sonderlich wolgefallen daran tragen/ aber sollichs nicht der mainung beschriben vnnd verteütscht/ das ich mirs alles liesse gefallen/ sonder darumb/ wie obsteet [oben steht] von der nutzligkeit/ die daruon folget/ vnd zu vorauß denen die mit den Juden practiciern/ auch darumb das man sehe gottes vrteil vnnd zorn an disem volck/ vns zu einem Exempel für die augen gestelt/ an welchem wir lernen solle[n]/ die gnad gottes durch Christum/ nit wie sy veracht[n]/ sonder zu danck an neme [annehmen]/ das got auch vns nit blend /dz wir mit offnen augen wie sy nit sehen kündten/vnnd mit dem hertzen versteen vnd selig wurden/ Dan Sant Paulus spricht zu den Ro.8. Hat got der rechten nattürlichen öscht[?] nit verschont/ wie wurde er dann vnser verschonen/ got wöll vns allenn gnad geben Amen.
Ewer aller Williger diener
Anthoni Margaritha.
S.7 – Rosch-Haschana = Neujahrfest
Darnach gond [gehen] sey zu morgens seer frü alle in weissen klaider wie vor zu kirchen solliche weysse klayder nehmen sie auß Eccle.9. Da Salomon spricht/ In aller zeit sollen deine klaider weyß sein/ dergleiychen nehmen sie ein spruch Zach. 9. Diese srpüche aber reden vonn der vnschuld des Hertzens/ nicht vonn den außwendigen klaydern/ hie man aber sycht was die Juden für Rabinos habend/ wye maysterlich sy die schrifft furen künden/ seind auch als biß vn mittag in der kirchen/ haben vil ceremonien/prennen [brennen] auch seer vil liechter [Kerzen]/ vnd die weil die zehen gepot auß der arch seind/ wye hernach volget/ plasen [blasen] sy das obgemelt widerhorn/ plasen dar-
S.8 – Rosch-Haschana = Neujahrfest
-auß 30. Stimen vnd wenn das horn hell vnd lautt geet [geht]/ vn seyn stym on allen ansto0 klar von sich gibt/ des haben sie für ein seer fast gut zaichen vber sye/ das ihn[en] das jar glücklich gehen werde wo aber das horn nit hell geet/ sonder dem ploser [Schofar] versagt/ vnnd gar nit lautten will/ seind sie fast trawrig/ vnd halten es für ein buß zaichen vber sie.
[Bild]
Nach sollichem vnnd vil langem gepett gond sye heim vnd leben seer wol / wie am abend daruor/ nach sollichem essen gönd irer vil weiber vn man/ auch die kinder die ein wenig erwachssen seind/ an ein fliessendes wasser/ wo sie aber kain fliessend wasser vberkommen künden/ gond sie an ein windigs lüfftigs ort/ heben alle ire klaider auf vnd schütlen sye wol vn vermainen also die süde von inen zeschütlen/vnd in dem schütlen stellen sie sich gegen dem wasser abwartz [abwärts] vom wind/ domit das die sünde im wasser schnell hinab fliessen sollen/ oder der lufft sie bald hinwähen. Solch nerrisch ding nehmen sie auß einem kostlichen spruch Micheä. Er wirt sych abwenden/ das er sych vnser erbarme/ vnd vnser sünde hinab inn die tieffe des mörs werffe ec. wol citiert/ aber vbel verstanden denn man wirfft die sünd nicht also leichtlich von sich/gotes erbarmung nimpts hinn ec.
S.9 – Vorbereitungen zu Yom-Hakippurim = Versöhnungstag
Vn wann sie auß der kirchen gond/ muß ein yegklich mans person jung oder alt/ ein hanen in der hand tragen auch ain yegkliches weibs bilde jung oder alt ein Hennelin/ ayn tragende [schwangere] fraw aber muß ein hanen vnd hennen tragen/ Vnd so sie heim kommen/ nimpt der haußuatter [Hausvater] seinen hanen am erst[n] vnd schlecht in [schlägt ihn] im selbs dreymal vmb das haupt vnnd spricht/ der hane farhin für mich/ dieser kom an mein stat/ diser sey mein verzeyhung/ diser han sol in den tod geen/ vnd ich sol in eyn gätz [gantz] guts leben gehen mit gantzem Israhel Amen. Also spricht er drey mal/ von erst auff sich/ das er im von erst die Sünde verzeyhe/ dernach auff seine kinder/ zu letst auff die eehalte vn frembdlinngen die bey yhm inn seinem hauß seindt.
S.10 – Vorbereitungen zu Yom-Hakippurim = Versöhnungstag
Darnach gond yr ye zwen [je zwei] vnd zwen in der kirchen/ an einn besonder ortt/ da buckt sich der ain nider auff das knü [Knie]/ vnd angesicht/ vnnd schlecht das Häß [Tuch?] vber den kopff/ doch das man im [ihm] kain plosse [bloße] hautt sehe/ So steet der ander vber in [ihn] vnd schlechtt [schlägt] in mit einem riemen 39. Straich/ Dieweil er in also schlecht/ bettet der da geschlagen wirt/ die offne beicht/ vnnd schlechtt sich selbs auch ins hertz. Wann solliches geschehen ist/ steet er auff so legt sych dann der ander an sein statt/ vnd laßt sich auch also schlagen/ doch beissen die füchs aneinander nit hart/ Solliche grosse buß geschicht darumb/ das sye gantz rein vnd on [ohne] sünnde/ an disem langen tag vor gott erfunde [gefunden] werden/ Das sye aber ein ander nur 39. Schleg [Schläge] gebe[n]/ ist im Deut. 25. gegründt...
Transkription: Avraham Siluk
Quelle: Bayrische Staatsbibliothek, Sig. VD16 M 973
Aufgaben:
1. Vergleichen Sie die Aussagen Margarithas mit denen Pfefferkorns. Gibt es Ähnlichkeiten? Was sind die Unterschiede zwischen beiden Autoren?
2. Was fällt Ihnen auf, wenn Sie die Bilder anschauen, die Margaritha in seinem Werk drücken ließ? Was für ein Bild von Juden wird dort vermittelt?
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